Senaste nytt inom sociala medier

För att du ska få ut det bästa möjliga av din digitala marknadsföring sammanställer jag här det senaste inom sociala medier. 

Dagens nyheter berör:

LinkedIn
Instagram
Facebook
Twitter
Snapchat

 

 

 

 

 


LinkedIn fortsätter att växa. De passerade för ett tag sedan 500 miljoner användare, en ökning med 6,5 % på bara sex månader. Jag hör allt fler som börjar använda LinkedIn mer aktivt. Och jag tror det beror på att allt fler hittar nyttan med att följa flödet med inlägg, som blivit mycket bättre. För ett tag sedan skrev jag hur du kan förbättra ditt flöde på Facebook. Den möjligheten finns även på LinkedIn. Här är två enkla knep som kan förbättra ditt flöde och göra det mer intressant.

1. Avfölj men behåll kontakten
Vi har säkert alla personer vi gärna har kontakt med i nätverket men som vi inte vill se inlägg ifrån. Då kan du klicka på de tre punkterna uppe i hörnet på den personens inlägg och välja ”Avfölj”. Du behåller kontakten med personen men slutar se hens inlägg.


2. Hitta fler att följa, utan att lägga till i nätverket
Längre ner på samma meny hittar du något som heter ”Förbättra mitt LinkedIn-flöde”. Där har du möjlighet att hitta nya personer att följa inom olika områden. Du behöver inte lägga till personerna i ditt nätverk för att följa deras inlägg. Du kan välja att enbart följa det de skriver. På så vis kan du få ett mer intressant flöde.

Ta bort oönskade aviseringar

Om du inte önskar få aviseringar om födelsedagar, årsdagar eller när kontakter byter jobb så kan du stänga av den typen av aviseringar. Klicka på aviseringar och sen ikonen uppe till höger på det inlägg det gäller.

Nyheter på LinkedIn

LinkedIn börjar nu även visa relevanta nyheter för sina användare. De kallar det Trending Storylines och visar nyheter från din bransch. Se filmen för mer information.


Upp

 

 


I december meddelade Instagram att de totalt hade 600 miljoner användare. Nu har de nått en ny milstolpe och fått ihop ytterligare 100 miljoner användare. Totalt har Instagram nu 700 miljoner användare, inte illa!

Organisera din sparade bilder

Instagram har en ny funktion som låter sig organisera dina sparade inlägg. Jag har tidigare berättat hur du kan spara inlägg genom att klicka på denna ikon . Nu kan du även sortera de inlägg där under genom att skapa samlingar. Det påminner lite om Pinterest funktion att spara anslagstavlor med bilder. Klicka på + och skapa din första samling. Sen får du välja vilka bilder som ska ligga i den samlingen.

  

Selfie stickers

En annan nyhet är att du nu kan lägga på ytterligare en bild på dina bilder i Instagram story.

Du kan även fästa en sticker på ett objekt i en rörlig video.

Spara dina livesändningar

Det går nu att spara dina livesändningar. Skulle du lyckas få till en riktigt bra sändning kan du spara ner den och ladda upp den i ditt flöde eller på din webbplats exempelvis.


Upp

 

 

 

new-facebook-logo-2015


Under den fruktansvärda attacken i Stockholm aktiverad Facebook deras funktion, Säkerhetskoll. Med den kunde människor i området meddela vänner och familj om de var i säkerhet. Jag kunde direkt se att det poppade upp notiser från vänner som markerat sig som säkra. En bra funktion som jag ändå hoppas kommer behöva användas minimalt.

Färgade bakgrunder

Kanske har du sett flera av dina vänner skriva texter på färgglada plattor? Funktionen har funnits ett tag men är ett bra sätt att sticka ut på.

Fler effekter

Facebook har lagt till fler filter och effekter till sin video-funktion. Fixa med din video och skicka den sedan till din 24-timmars-story, ditt vanliga Facebook-flöde eller direkt till någon av dina kontakter. Se filmen nedan för mer information kring denna funktionen.

Today, we’re excited to introduce the new Facebook camera. We think it’ll give everyone more ways to express themselves and share what they’re up to. So from now on, you can just let your camera do the talking.

Publicerat av Facebook den 27 mars 2017

Facebook videos vs länka in från YouTube

I en rapport från Facebook visas det tydligt att det är mer fördelaktigt att ladda upp videon på Facebook än att länka in den från YouTube. Videos som visas med hjälp av Facebook primeras i flödet.
Upp

 

 

 


Twitter har tagit bort äggen

Innan du laddat upp en egen profilbild på Twitter så har de en standardikon, ägget. Den har hängt med sedan 2010 men får nu en mer människoliknande ikon istället. Det sägs att äggikonen blivit som en symbol för de personer som inte vill visa vem de är och sen sprider elaka kommentarer. Nu hoppas de att denna ska kännas mer om en tillfällig bild så fler laddar upp en riktig profilbild.
Ikoner genom åren:

WordPress plugin

Twitter har uppdaterat sitt officiella plugin för WordPress. Med pluginet kan du enkelt bädda in och styla en tidslinje från Twitter i artiklar och via Widget-delen.


Upp

 

 

 


Nytt annonsverktyg i Snapchat

Snapchat lanserar ett annonsverktyg så företag kan använda Snapchat för att driva upp antalet app-nedladdningar. Facebook har erbjudit liknande under längre tid och det har varit väldigt framgångsrikt. Snapchat menar att det här är ett nytt kostnadseffektivt sätt att driva app-installeringar på direkt från Snapchat.  Annonsörerna får möjlighet att rikta sig till de användare som är mest troliga att installera appen.

Upp

Taggar:

Lämna en kommentar

Priser och offert

Kontakta oss för att få ett riktpris eller en offert. Boka gärna en tid så bjuder vi på kaffe och pratar idéer kring din hemsida, trycksaker eller webbkampanj.

OddKommunikation AB
Västergatan 7, 352 31 Växjö
0470 - 286 00
hej@oddkommunikation.se